Dieta – jak ją przestrzegać

Photo by Mark Fischer

Jeśli podejmujesz się diety, miej świadomość czyhających na Ciebie pułapek. Jest wiele okazji, aby spożyć coś nieustalonego w jadłospisie. Naucz się temu zapobiegać.

 

1. Głównym powodem problemów z utrzymaniem diety mogą być znajomi, partner. Często zdarza się, że nasi towarzysze wyciągają  nas na piwo, pizze, kebab, czy inne niezdrowe rzeczy. Niektórzy mają problem z powiedzeniem „Nie”. Jak sobie z tym radzić?

Pamiętaj, że to Twoje życie! Możesz wyjść ze znajomymi, ale powiedz, że rezygnujesz z piwa, czy jedzenia. Masz wybór! Jeśli Twoi znajomi nie rozumieją powodów Twojej decyzji i mimo odmowy nadal nakłaniają Cię do rzeczy, na które nie masz ochoty, w taki sposób, że czujesz dyskomfort, to po prostu ich zmień. W relacjach ważne jest zaufanie, a o nie bez pełnej akceptacji ciężko. Wybieraj wartościowych znajomych, którzy będą Cię motywować do zmiany na lepsze, a nie ciągnąć w dół. Otaczający nas ludzie to bardzo ważny, ale też często traktowany z przymrożeniem oka element życia. Pamiętaj, z kim przystajesz takim się stajesz!

Należy też o tym pamiętać, gdy partner lub partnerka notorycznie namawiają Cię do rezygnacji z ćwiczeń lub naginania diety. Jeśli Twoja druga połowa szantażuje Cię fochami, zastanów się czy tego oczekujesz od życia? Określi swoje zdanie jasno. Partner może odejść, a Twoja sylwetka będzie z Tobą do końca życia. Dlatego warto zadbać o coś pewnego. Miej swoje zdanie i trzymaj się go. Ludzie nie lubią mięczaków. Owszem, możecie wyjść raz na jakiś czas na pizze, ale tylko, jeśli razem macie na nią ochotę. Wszytko w granicach zdrowego rozsądku.

 

2. Często słyszę „mieszkam z rodzicami, a oni nie rozumieją, że mam dietę”

Jeśli ten problem Ciebie dotyczy, masz dwa rozwiązania. Przejdź przez poniższy schemat:

1) Powiedz rodzicom, że przechodzisz na zdrową dietę.
2) Wyjaśnij, że płyną z tego dla Ciebie takie korzyści jak: zdrowie, ładna sylwetka, więcej energii, pogoda ducha
3) Wyjaśnij, ze płyną z tego dla nich takie korzyści jak: brak dylematu co ugotować, brak wydatków na słodycze, cole, niepotrzebne produkty, które się wyrzuca.
4) Przedstaw rodzicom swoją dietę i listę produktów, które są potrzebne.
5) Chodź z rodzicami na zakupy i kupuj produkty do Twoich dań. (Jeśli rodzice na początku odmawiają Ci funduszy na te produkty, w co wątpię, zrezygnuj z kebabów i poświęć kieszonkowe, kiedy zobaczą, że Ci zależy, zmienią zdanie)
6) Zaproponuj pomoc przy przyrządzaniu posiłków lub rób je sam.

Drugie rozwiązanie, trochę bardziej radykalne, to przeprowadzić się do własnego mieszkania. Wymaga to doświadczenia życiowego i źródła dochodu.

 

3. Warto wieczorem zastanowić się nad posiłkami na następny dzień i zrobić zakupy. W lodówce, szczególnie gdy korzysta z niej kilka osób, prawie zawsze można znaleźć niezdrowe produkty. Czasami z braku wyboru zdarza się zjeść nieodpowiednie produkty. Ustrzeż się przed tym, zrób zakupy dzień wcześniej albo rano.

 

4. Z Tych samych powodów w miarę możliwości warto rano przygotować posiłki na cały dzień. Ewentualnie wieczorem na kolejny dzień. Dodatkowo nie złapiesz się na jedzeniu nieprzewidzianych dan z powodu braku czasu na przyrządzenie tych zaplanowanych w diecie

 

5. Ważne, aby zadbać o różnorodność posiłków, które dostarczą wszystkie potrzebne w diecie składniki. Ułóż co najmniej trzy warianty posiłku, bo czasami bywa tak, że organizm już nie przyjmuje danego posiłku i trzeba go wpychać na siłę, a nie o to przecież chodzi.

 

6. Poświęć chwilę na naukę przyrządzania i uatrakcyjnienia smaku potraw przyprawami. Zadbaj, aby każdy zjadany posiłek Ci smakował, unikniesz ochoty zamiany go na coś niezaplanowanego.

 

7. Gdy gdzieś wychodzisz, a masz w tym czasie zaplanowany posiłek, bierz ze sobą pojemnik z przygotowanym jedzeniem. Zjedź go w wolnej chwili. 

Jedna myśl nt. „Dieta – jak ją przestrzegać

  1. Oprócz tego bardzo ważna jest motywacja – pamiętajmy o tym i pielęgnujmy ją 🙂 Bez motywacji nie schudniemy – przerabiałem to. Musimy być konsekwentni i cały czas wierzyć w swój cel.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *