Biały czy razowy – który chleb jest lepszy?

photo by Moyan_Brenn

Zastanawia Cię, dlaczego poleca się razowe pieczywo, makrony i ciemny ryż, mimo tego, że taka sama objętość porcji posiadają więcej kalorii od białych odpowiedników?

Biały chleb, czy inne „białe” produkty są mocno przetworzone, przez co mają niską jakość. Większość niezbędnych dla człowieka mikroelementów i makroelementów zawartych jest w okrywie owocowo-nasiennej zbóż, którą usuwa się w procesie produkcji białej mąki, czy ryżu błyskawicznego.

 

Zabieg ten usuwa błonnik, który odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu trawiennego. Błonnik zmniejsza uczucie głodu, poprzez to, że pęcznieje w żołądku. Zapełnia go nie dostarczając przy tym żadnych kalorii (błonnik nie jest trawiony) Błonnik ma też wiele innych zalet:

1. Ogranicza wchłaniania cholesterolu,
2. obniża ciśnienie tętnicze krwi,
3. pomaga usunąć toksyczne substancje z organizmu,
4. ogranicza ryzyko występowania nowotworów przewodu pokarmowego.

 

Białe produkty zawierają procentowo dużo więcej cukrów prostych niż razowe odpowiedniki. Spożycie białego pieczywa powoduje z tego powodu nagłe skoki insuliny. Ciemne pieczywo również zwiększa poziom tego hormonu, chodź skoki są łagodniejsze.

Spożywaniu białego pieczywa może sprzyjać rozwojowi cukrzycy.

Jeśli masz problemy z cukrzycą lub chcesz schudnąć, najlepiej usuń ze swojego menu wszelkie pieczywa, słodycze, ryże i podobne. Bezwzględnie unikaj białych produktów.

 

Razowe produkty łagodzą głód na dużej, łatwiej się nimi nasycić. Jedząc do syta białe pieczywo dostarczamy dużo więcej kalorii, niż gdybyśmy zastąpili je razowym.

 

W białym pieczywie, w porównaniu do razowego, występuje zazwyczaj wiele więcej substancji spulchniających, konserwantów i innych niekorzystnie wpływających na organizm substancji.

 

Przetworzone produkty są nienaturalne dla organizmu, jedzenie takie pożywienia powoduje uczucie zmęczenia, osłabienie, ogólny brak energii i zmniejszenie odporności.

Czytałem kiedyś, o tym jak w czasie wojny w Wietnamie zabrakło miejscowego ryżu dla armii i ludności z południa Wietnamu. Zaczęto wtedy sprowadzać biały, oczyszczony i „ulepszony” ryż z Ameryki. Po tej zmianie nagle ludzie jak i zwierzęta zaczęli częściej zapadać na pospolite choroby niż przed zmianą pożywienia. Okazało się, że odsetek zwierząt spożywający biały ryż choruje, podczas gdy te spożywające naturalny, miejscowy ryż są w świetnej formie. Później, od momentu, gdy na nowo spożywano miejscowy ryż, wszystko wróciło do normy.

Warto się nad tym zastanowić i samemu wysnuć wnioski.

 

Białe produkty dostarczają więc pustych kalorii, nie zaspokajając zapotrzebowania na mikroelementy i makroelementy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *