Jak zmotywować się do treningu

Odkładasz trening na kolejne dni? Zastanawiasz się, jak przestać odkładać trening i dietę na później? Masz problemy z motywacją? Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak sobie z tym radzić, czytaj dalej.

Aby wykonać produktywnie jakiekolwiek działanie, potrzebne jest zapewnienie czterech elementów.

 

Powinniśmy wiedzieć, dlaczego w ogóle chcemy ćwiczyć:
1. Głęboki emocjonalny cel
Powinniśmy mieć energie, żebyśmy byli w stanie wykonać ćwiczenia:
2. Energia Fizyczna
3. Energia Psychiczna
Powinniśmy zadbać, żeby nic nas nie odciągnęło od treningu:
4. Stabilność Emocjonalna

 

1. Głęboki emocjonalny cel.
Pierwszy element wiąże się z tym dlaczego chcesz ćwiczyć. Zastanów się. Robisz to po to, aby schudnąć, czuć się dobrze i zmieścić się w wymarzone ubrania? Chcesz podobać się płci przeciwnej, aby lepiej odbierali Cię inni? Bardzo ważne, aby Twój cel budził emocje, gdy o nim myślisz, powodował gęsią skórkę,  miłe uczucie w brzuchu, czy uśmiech na Twojej twarzy. Uświadom sobie, dlaczego tak naprawdę masz wykonać ćwiczenie.

Codziennie rano, po przebudzeniu poświęć chwilę na to, aby w wyobraźni ujrzeć to co chcesz osiągnąć. Pomyśl o tym jednak tak, jakby przed chwilą spełniło się Twoje marzenie, czy cel i skup się na tym jak się z tego cieszysz. Podkręcaj to uczucie radości, wyobraź sobie jak skaczesz i krzyczysz ze szczęścia, jak jesteś w euforii  Jesteśmy wrażliwi na emocje, dlatego to ćwiczenie daje wielkiego kopa.

Ciekawym sposobem na sztuczne wzmocnienie tego uczucia jest ustalenie sobie nagrody. Każdy lubi dostawać nagrody, wywołują one pozytywne emocje. Wybierz sobie jakąś nagrodę za wykonany trening, czy tydzień lub miesiąc sumiennych ćwiczeń. Niech to będzie coś, co nie będzie sabotowało Twojego wysiłku.

Powiedz sobie: biorę się za siebie. Bez względu na wszystko, przez następny miesiąc sumiennie pracuje. Tylko tyle. Jeśli Ci się to spodoba i osiągniesz jakieś rezultaty, to automatycznie Cię to zmotywuje do dalszej pracy.

 

2. Energia Fizyczna
Kolejną sprawą jest aspekt energii. Jeśli brakuje Ci snu, energii z wartościowego pożywienie, to najprawdopodobniej myślisz tylko o swoim łóżku. W takiej sytuacji nie przyjdzie Ci do głowy, aby wziąć się za trening. Do tego w takim stanie bez zastanowienia sięgasz po słodycze i fast foody.

a) Zadbaj o odpowiednią ilość snu. Ilość potrzebnych Ci godzin snu do regeneracji, zależy od aktywności w przeddzień, reaguj na sygnały, jakie daje Ci Twój organizm. Jeśli czujesz się zmęczony już o 22, to połóż się wcześniej spać. Pamiętaj, że nie możesz spać ani za krótko, ani za długo. Możesz robić 10 minutowe drzemki, tyle wystarczy aby odświeżyć umysł. Wielcy ludzie tego świata spali po 5 godzin, tyle według mnie wystarcza. Trzeba tylko zrozumieć, że uczucie niewyspania jest w głowie i je przemóc. Po trzech tygodniach spanie 5 godzin staje się normalne.

b)Jedz nieprzetworzone pożywienie. Dostarczaj odpowiednie dla siebie porcje, nie stosuj głodówek.

Najlepiej jakby 1/3 jedzenia, które spożywasz były surowe warzywa. Wybieraj te, które dojrzewały w świetle promieniu słonecznych. Dodawaj kiełki do kanapek i innych posiłków, są smaczne i bardzo zdrowe.

c) Przebywaj jak najwięcej na słońcu. Światło słoneczne poprawia nastrój i dodaje energii. To dlatego wszystkie nowoczesne biurowce mają szklane ściany. Światło słoneczne jest najbardziej intensywne w godzinach między 11-13, staraj się być wtedy na dworze, najlepiej jak w tym czasie wyjdziesz na jogging czy spacer. Wyjątkiem są gorące letnie dni, w których przebywanie na słońcu w tych godzinach może skończyć się poparzeniem i innymi przykrymi konsekwencjami.

d)Sam wysiłek fizyczny dodaje energii, więc ważne aby zacząć. 🙂

 

3. Energia psychiczna.
To tyczy się głownie wysiłku umysłowego, ale im lepsze ogólne samopoczucie, tym mniejsze prawdopodobieństwo odłożenia treningu na później. Po całym dniu pracy umysłowej organizm może czuć się zmęczony, na ten rodzaj zmęczenia polecam te same środki, co w poprzednim punkcie, ze szczególnym naciskiem na aktywność fizyczną.

 

4. Stabilność emocjonalna.
Ciężko myśleć o treningu i diecie kiedy właśnie dotarła do Ciebie wiadomość  że zdechł Twój ulubiony zwierzak, jesteś świeżo po kłótni z bliską osobą, lub wydążyło się coś, czym się martwisz. Podobnie może dziać się w chwilach euforii.

Dlatego naucz się kontrolować swoje emocje.  Najprostszym sposobem jest zadanie sobie pytania: „Jak bym się czuł/czuła, gdybym był/była ……..?”W  miejsce kropek wstaw emocje, jaką chcesz wywołać ,np.” Jak bym się czuł, gdybym był zrelaksowany „. Nasz umysł, żeby odpowiedzieć na to pytanie, musi najpierw sam wejść w stan relaksu. Stosuj to, jeśli nie odpowiada Ci Twój stan emocjonalny.

 

W skrócie:
1. Odpowiedz na pytanie:
Dlaczego chce biegać? Ubarw ten powód trochę w swojej głowie i snuj pozytywne scenariusze, w których cieszysz się z już osiągniętego celu i afiszujesz się nim.
2. Zadbaj o energie:
Śpij odpowiednio długo, jedz zdrową nieprzetworzoną żywność, przebywaj na słońcu, ćwicz.
3. Naucz się kontrolować swoje emocje.

 

fot. Flickr by Amy Loves Yah

.

 

3 myśli nt. „Jak zmotywować się do treningu

    • Aktualnie po 6 godzin, dbam o to, aby sen był jak najwyższej jakości poprzez:
      lekkie kolacje (dopiero niedawno do tego doszedłem, ale bez mięsa… opartą na surowej sałacie i surowych warzywach)
      stałe godziny snu, suplementację, odpowiednie łóżko, odpowiednią temperaturę, zasłonięcie rolet, dostarczenie wody przed snem no i nastawienie mentalne…
      Oczywiście gdy czuję się wyjątkowo zmęczony po treningu, czy długim okresie pracy/nauki to zdarza mi się zrobić 15~20 minutową drzemkę w dzień.

    • Aktualnie po 6 godzin, dbam o to, aby sen był najwyższej jakości poprzez:
      lekkie kolacje (dopiero niedawno do tego doszedłem, ale bez mięsa… opartą na surowej sałacie i surowych warzywach)
      stałe godziny snu, suplementację, odpowiednie łóżko, odpowiednią temperaturę, zasłonięcie rolet, dostarczenie wody przed snem no i nastawienie mentalne…
      Oczywiście gdy czuję się wyjątkowo zmęczony po treningu, czy długim okresie pracy/nauki to zdarza mi się zrobić 15~20 minutową drzemkę w dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *